Optoma UHD40

Optoma UHD40 – test projektora

Optoma UHD40 to wykonany w technologii DLP projektor kina domowego klasyfikowany przez producenta jako sprzęt do domowej rozrywki. Zastosowany w nim przetwornik 0,47” wyposażony jest w matrycę 1920×1080 luster. Każde lustro odpowiada tutaj za wyświetlanie czterech pikseli obrazu. W efekcie daje to rozdzielczość UHD. Producent deklaruje jasność 2400 ANSI lumenów i kontrast o wartości 500000:1. Warto jednak pamiętać, że to tylko specyfikacja. Jako źródło światła zastosowano tutaj tradycyjną lampę. Używana w trybie normalnym powinna pracować około 4000 godzin. W trybie ekonomicznym jej żywotność wydłuża się do 15000 godzin. Deklarowana głośność pracy to 25 decybeli. Optoma UHD40 jest jednym z oszczędniejszych projektorów w swojej klasie. Podczas pracy pobiera 305 watów mocy.

 

Z zewnątrz jak UHD65

Przyglądając się projektorowi łatwo zauważyć podobieństwa do stojącego wyżej w hierarchii modelu UHD65. Zastosowano tu podobne elementy stylistyczne i wykończenia. Na górze umieszczone zostało logo producenta. Znajdują się tutaj również spore i wygodne przyciski sterujące. Użyte do produkcji plastiki oraz wykonanie są wysokiej jakości. Optoma UHD40 to ładna ale nie da się ukryć, że jednocześnie tańsza konstrukcja. Nie ma tu na przykład klapki zakrywającej pokrętło regulacji położenia osi optycznej. Pierścienie regulacyjne są nieco mniejsze, więc automatycznie mniej dokładne. Dodatkowo ich ruch powoduje przemieszczanie osi obiektywu, więc trudniej uzyskać zadowalający efekt w trakcie instalacji.

Biały kolor obudowy sugeruje, że urządzenie przeznaczone jest do zwykłych pomieszczeń mieszkalnych, a nie dedykowanych salek kinowych. W końcu to kategoria „domowa rozrywka” (do kina przeznaczona jest podobna, czarna i około 1000 złotych droższa UHD51). Może się jednak okazać, że do „zabawy” Optoma UHD40 generuje zbyt mało światła. O tym jednak za chwilę. Trzy nóżki projektora wyposażono w regulację. Przednia nie ma jednak mechanizmu szybkiego wysuwania, a osłona obiektywu to zwykła, ręcznie zakładana klapka. Optoma UHD40 to nieduże i dość lekkie urządzenie. Jego masa wynosi niewiele ponad pięć kilogramów. Konkurencyjne konstrukcje BenQ i ViewSonika są jednak mniejsze, lżejsze i bardziej poręczne.

 

Optoma UHD40

 

Optoma UHD40

 

 

 

Producent Optoma
Model UHD40
Informacje www.optoma.pl
Cena (z VAT) 6 500,00 zł
Cena lampy (z VAT) 1 300,00 zł
Gwarancja (miesiące) 36,0
Gwarancja na lampę (miesiące) 12,0
Parametry techniczne
Technologia DLP
Rozdzielczość obrazu (piksele) 3840×2160
Rozdzielczość przetwornika (piksele) DMD47 (1920×1080)
Źródło światła Lampa
Jasność  (ANSI) 2400
Kontrast (On/Off) 500000
Żywotność lampy (godz) 4000
Żywotność lampy tryb eco (godz) 15000
Pobór mocy (W) 305
Pomór mocy w trybie czuwania (W) 0,5
Głośność w trybie eco  (dB) 25
Obiektyw i obraz
Zoom (typ) ręczny
Zoom (krotność) 1,3
Współczynnik projekcji 1,21-1,59
Regulacja ostrości ręczna
Regulacja położenia obiektywu pionowa
Korekcja geometrii obrazu pionowa
Odległość od ekranu (m):
minimalna 1,2
maksymalna 8,1
Dodatkowe rodzaje projekcji
tylna tak
odwócona tak
3D tak
Osłona obiektywu ręczna
Gniazda
HDMI tak
DisplayPort nie
D-Sub tak
Composite nie
HDBaseT nie
USB tak
LAN nie
12V tak
Obudowa
Masa (kg) 5,2
Wymiary (szer/wys/gł – mm) 392/118/281
Głośnik tak
Otwory wentylacyjne przód
Interfejs i wyposażenie
Polskie menu nie
Regulacja temperatury barwowej tak
Regulacja Gamma tak
System poprawy płynności obrazu nie
Transmisja bezprzewodowa nie
Sterowanie przez sieć nie
Transmisja audio i wideo przez USB nie
Pilot z podświetleniem

 

Wyposażenie i złącza

Gniazda umieszczone są w tylnej części obudowy, w charakterystycznej wnęce. Producent zdecydował się ograniczyć ich liczbę do niezbędnego minimum. Są tu dwa porty HDMI, w tym jedno przeznaczone do podłączania sprzętu 4K oraz wejście komputerowe. Z dodatkowych portów warto zwrócić uwagę na wyzwalacz, wejście i wyjście audio oraz na S/PDIF. Gniazda USB pełnią jedynie funkcję sterującą i zasilającą.

Optoma UHD40 wyposażona została w niewielki, zgrabny i wygodny pilot. Jego przyciski dobrze reagują na wciskanie. Są rozłożone dość luźno więc nie ma ryzyka przypadkowego uruchamiania niewłaściwych funkcji. Zasięg sterownika także jest niezły. Zastosowane podświetlenie na pewno ułatwia znalezienie odpowiedniego przycisku w ciemności, jest jednak tak mocne, że aż razi w oczy. Pilot może wręcz służyć za latarkę.

Zastosowany w projektorze głośnik w razie potrzeby eliminuje konieczność podłączania do zewnętrznego nagłośnienia. Działa całkiem przyzwoicie nawet przy większych wzmocnieniach. Nie ma co jednak liczyć na spektakularne efekty, nie nagłośni dużego pomieszczenia. Trzeba pamiętać, że to rozwiązanie zastępcze.

Menu, które znalazło się w UHD40 jest proste, czytelne i funkcjonalne. Są tu wszystkie funkcje potrzebne do regulacji i kalibracji projektora. Warto byłoby jednak zredukować liczbę poziomów niektórych menu i stworzyć dodatkową kategorię główną. Trzeba czasami nieźle się „naklikać”, by dotrzeć do jakiejś funkcji.

 Optoma UHD40

Optoma UHD40

Optoma UHD40 najlepiej na suficie

Współczynnik projekcji w Optomie jest, nieco mniejszy niż w podobnych projektorach. Sprawia to, że lepiej sprawdzi się ona w mniejszych pomieszczeniach. Pozwala bowiem uzyskać taki sam obraz z mniejszej odległości. Na plus w stosunku do konkurencji trzeba policzyć też wyższą krotność powiększenia. Daje to lepszą elastyczność ustawienia. Obraz w Optomie UHD40 ma również duże przesunięcie w pionie (offset) dlatego, w połączeniu z krótszym rzutem, idealnym miejscem dla projektora byłby sufit. Skrócona ogniskowa umożliwia też ustawienie urządzenia nisko, na poziomie widza ale trzeba wtedy uważać na wyloty ciepłego powietrza. Działają jak niewielki kaloryfer.

Pracujący w trybie ekonomicznym projektor jest dość cichy. Wentylator nie przeszkadza w oglądaniu czy graniu. Jeżeli jednak potrzeba jest więcej światła i UHD40 zostanie przełączona w normalny tryb pracy, szum bardzo szybko stanie się uciążliwy.

Regulacje działają płynnie. Jedynie pokrętło przesunięcia osi obiektywu wymaga użycia większej siły. (shift możliwy jest tylko w pionie). Prawidłowe ustawienie obrazu zajmie natomiast więcej czasu niż w przypadku Optomy UHD65 choćby ze względu na minimalne przemieszczanie osi optycznej. Wystarczy mocniej nacisnąć pierścień ostrości czy powiększenia. Ostrość nie jest też tak równomierna. Mniejsze pierścienie nie pozwalają również na tak dużą precyzję ruchu. Można sobie jednak z tym wszystkim poradzić. Trzeba tylko pamiętać, by w razie problemów z centralnym umieszczeniem projektora względem ekranu, nie przesuwać go mimo wszystko w prawo i w lewo. Korekcja geometrii działa tylko w pionie.

 

Optoma UHD40

Optoma UHD40, jak chyba każda Optoma długo wykrywa źródła sygnałów. Testowany egzemplarz całkowicie pobił jednak pod tym względem inne projektory. Jako jedyny testowany model 4K i chyba w ogóle jako jedno z niewielu testowanych urządzeń wymagał podłączenia krótszego kabla HDMI. Gorszej jakości (?) łącze uniemożliwiło wykrycie odtwarzacza. Ponadto podanie sygnału 4K z komputera do gniazda oznaczonego na obudowie jako wejscie 4K, przed wyświetleniem zawartości monitora powodowało najpierw wygaszenie i kilkukrotne przełączanie obrazu.

Automatyka wyszukiwania potrafi kilkukrotnie sprawdzać wszystkie gniazda, by dopiero za którymś razem zauważyć aktywne wejście. Korzystając z zestawu odtwarzacz-aplituner-projektor warto również pilnować określonej kolejności uruchamiania. Jeżeli odtwarzacz zostanie włączony jako ostatni, proces wyszukiwania źródła wydłuża się z reguły jeszcze bardziej. Sprawę rozwiązałaby zapewne aktualizacja firmware ale doświadczenie pokazuje, że Optoma nie przywiązuje do tego typu zachowania większej uwagi. Ważne że w ostateczności zestaw i tak działa jak należy.

 

Genialne kolory, mniejsza płynność

Reprodukcja barw to bardzo mocna strona projektora. Po kalibracji Optomy UHD40 pokrycie przestrzeni REC.709 jest wręcz idealne, zbieżność kolorów bardzo dobra, a biały bez żadnych zabarwień. Parametry dE dla odcieni szarości oraz barw podstawowych i pochodnych utrzymują się poniżej jedności. Od wzorca odbiegają trochę pośrednie wartości nasycenia kolorów zwłaszcza odcienie skóry, warianty ciemnej zieleni i barwy pomarańczowej. Sam proces kalibracji też nie nastręcza większych problemów. Lepiej jednak rzutnik pod tym względem spisuje się w ekonomicznym trybie pracy. Po zwiększeniu mocy lampy jest już trochę gorzej. Trzeba się więc zdecydować – idealne kolory i mniejsza jasność czy gorsze (choć niewiele) barwy ale za to jaśniejszy obraz. Projektor skalibrowany w trybie eco należałoby również ustawić w dobrze zaciemnionym pomieszczeniu. Spadek jasność jest bowiem znaczny.

 

Optoma UHD40

 

Optoma UHD40

 

Minusem obrazu jest mały kontrast. Mniejszy niż w ViewSoniku PX727-4K i BenQ W1700. Im większa jasność tym rezultat gorszy. Czerń ma małą głębię, ciemne sceny są prześwietlone, w ciemnych partiach ekranu nie widać wszystkich detali. Do tego trzeba jeszcze pamiętać, że urządzenia DLP z mniejszym przetwornikiem wyświetlają dookoła obrazu dodatkową ciemną ramkę. W połączeniu z mniejszym kontrastem i mniejszą głębią może to przeszkadzać. Bardzo dobrze wyglądają natomiast wszystkie przejścia tonalne. Gradienty są płynne. Pod tym względem Optoma UHD40 wypada nawet lepiej od UHD65.

Poza ciemnymi scenami obraz jest czysty, pełen szczegółów, naturalny i dobrze nasycony. Po prostu ładny. Do oglądania zachęca także bardzo dobra ostrość, choć nie jest ona jednorodna w górnych i dolnych partiach ekranu. Równomierność rozświetlenia w przypadku UHD40 wynosi około 85 procent i jest dużo lepsza niż w porównywalnym ViewSonicu i BenQ.

 

Jasność
Normalny (wide) Ekonomiczny (wide) Normalny (tele)
Cinema 905 606
HDR Sim. 988 646
Game 963 644
Reference 742 486
Bright 1779 1163 1562
Po kalibracji 969 566

 

Maksymalna zmierzona jasność to około 1800 ANSI lumenów, a więc jakieś 75 procent wartości ze specyfikacji. Przy tych samych ustawieniach ale w trybie teleobiektywu spada ona o kolejne dziesięć procent. Maksymalna jasność w trybie ekonomicznym wynosi niecałe 1200 ANSI lumenów, a po skalibrowaniu, w normalnym trybie pracy lampy już tylko 970 ANSI lumenów. W trybie ekonomicznym mniej o kolejne 20-25 procent. Maksymalna jasność CLO jest niższa od jasności ANSI o dwadzieścia procent. To wszystko pokazuje, że projektor może nie sprostać wymaganiom kina domowego w niezaciemnionych pomieszczeniach. Z drugiej strony producent klasyfikuje go jako urządzenie do domowej rozrywki, a nie kina domowego.

 

Input lag (ms)
Cinema 53,8
HDR Sim. 41,9
Game 41,6
Reference 42,3
Bright 42,9

 

Czy Optoma UHD40 nadaje się do profesjonalnej zabawy? Jedynie do amatorskiej. Minimalne zmierzone opóźnienie to 41 milisekund w trybie Game. Do 16 milisekund BenQ W1210ST droga jeszcze daleka. Jeżeli mówimy o opóźnieniu i płynności ruchu trzeba też pamiętać, że zastosowany przetwornik determinuje sposób odtwarzania szybkich scen akcji czy dynamicznych wydarzeń sportowych. Aby wyświetlić jedną klatkę o rozdzielczości 4K, trzeba przestawić mikrolustra przetwornika w cztery różne pozycje. Mimo, że robione jest to bardzo szybko, to końcowa częstotliwość odświeżania obrazu jest czterokrotnie niższa. Optoma UHD40 nie ma więc mechanizmów upłynniających ruch. W efekcie, w scenach z szybko poruszającymi się obiektami widać pojedyncze klatki. Kiedy kamera przesuwa się szybko po planie z jego jednej strony na drugą, osoby wrażliwe narzekają na mdłości. Ale to jak z jazdą na karuzeli, jedni ją uwielbiają inni nie są w stanie wytrzymać.

 

Optoma UHD40

Między salonem, a kinem

Optoma UHD40 wyceniana jest na około 6500 złotych. To mniej więcej tyle, ile BenQ W1700 i nieco drożej niż ViewSonic PX727-4K. Model objęty jest 36-cio miesięczną gwarancją na urządzenie i roczną na lampę. Koszt zamiennika lampy to około 1300 złotych, a więc więcej niż u konkurencji.

Wiele osób zastanawia się, czy kupić tańszy model ViewSonica PX727-4K, czy dołożyć kilkaset złotych i zdecydować się na Optomę UHD40. Najlepiej samemu ocenić obraz w jakimiś salonie i odpowiedzieć sobie na pytanie, czego oczekujemy od projektora. Jeżeli sprzęt ma być przeznaczony do zastosowań kina domowego i będzie pracował w pełnym zaciemnieniu wybór powinien paść na Optomę. Reprodukcja kolorów jest tu naprawdę niezła, nie ustępuje, a wręcz przebija dużo droższe modele. Zawodzi trochę czarny. No i obudowa jest biała, co sugeruje, że sprzęt adresowany jest do normalnego wystroju pomieszczeń. Może więc dla zastosowań kina domowego należałoby jednak dołożyć około tysiąca złotych i skusić się na Optomę UHD51?

ViewSonic PX727 lepiej radzi sobie za to z czarnym, no i daje więcej światła. Do grania czy oglądania telewizji będzie jak znalazł. A jeżeli potrzeba jeszcze jaśniejszego obrazu, to kosztem jego jakości można wybrać ViewSonica PX747. Mankamenty związane z płynnością odtwarzania dotyczą obu tych konstrukcji. Jakość obrazu to jednak nie wszystko. Projektor trzeba gdzieś zainstalować, a tu przewagę ma Optoma. Łatwiej znaleźć dla niej miejsce w mniejszych pomieszczeniach, pozwala uzyskać większy obraz z mniejszej odległości, jest elastyczniejsza ze względu na większy zoom. Choć Optoma UHD40 uzyskuje lepszą ogólną notę w testach, to wybór nie jest prosty.

%d bloggers like this: